Valg­kampanje 2019

Person som tenker
Kan du bli skatteparadisfri på egen hånd? Les mer på vår skatteparadisfri.no

I forkant av lokalvalget 2019 er Attacs viktigste sak skatteparadisfrie soner. Det er en sak som er relevant for alle kommuner og fylkeskommuner i landet. Ved å bruke valgkampen kan man skape oppmerksomhet rundt problemet, få lovnader av politikere og siden holde dem til ansvar.

Vi vil gjerne ha deg med på kampanjen. Dette kan du gjøre:

• Dele ut flyere for kampanjen der du bor
  • Sende inn leserbrev til lokalavisa
  • Dele nettsiden skatteparadisfri.no i sosiale medier
  • Snakke med dine lokalpolitikere om skatteparadis

Vil du gjøre enda mer, se lenger ned.

Hva er problemet med skatteparadis:

Verdens superrike og storselskaper gjemmer unna milliarder som egentlig skulle blitt betalt skatt av.
Et internasjonalt regelverk fullt av smutthull og skatteparadis som tillater hemmelige formuer og inntekter lar dette skje. Kommuner, fylkeskommuner, bedrifter, organisasjoner og offentlige institusjoner kan gjøre en forskjell. Når du kjøper inn for noen tusenlapper har du liten makt over selskapene du kjøper fra, men når man kjøper inn for millioner kan man stille krav. Derfor er det der vi kan starte kampen mot skatteparadisene.

Les mer om skatteparadis på våre sider om skatterettferdighet

Attacs forslag til løsning:

En skatteparadisfri sone gjør følgende:

1. Tar avstand fra skatteparadis
  2. Unngår å selv investere i skatteparadis-selskaper.
  3. Stiller krav til leverandørene sine om åpenhet, slik at de ikke kan skjule penger og overskudd gjennom skatteparadis.

Mange kommuner har allerede løse vedtak mot skatteparadisbruk, men så langt har ingen innført konkrete krav som stopper skatteparadis. Både i det offentlige og i større private bedrifter lager man anbud når man skal kjøpe inn stort. Her kan vi stille krav som utelukker selskaper som misbruker skatteparadis.
Det er egentlig ganske enkelt. Vi vil vite hvem som eier selskapet, vi vil vite hvor mye de produserer og omsetter for i de landene de har kontorer, og hvor mye skatt de betaler i de landene de har kontorer. Dette kalles land-for-land-rapportering. Selskaper som misbruker skatteparadis vil ha problemer med å svare på disse spørsmålene, mens de som er ærlige ikke vil ha noen problemer.

Les mer på nettsiden skatteparadisfri.no

Gjør mer:

For å få gjennomslag kan du/dere gjøre en eller flere av de følgende:

• Lag en skatteparadis-stand og informer folk i valgkampen om problemet og Attacs forslag til løsninger
  • Undersøk hvordan det står til med bruk av skatteparadis i din kommune. Be om innsyn i innkjøpslistene og sjekk selskapene opp mot den vedlagte listen over store selskaper som bruker skatteparadis
  • Gjennomfør aksjoner for å skape blest rundt problemene
  • Still spørsmål til politikere og få dem til å love å jobbe for å gjøre kommunen til en skatteparadisfri sone. Hvis du får noen løfter: noter det ned slik at partier og politikere kan stilles til ansvar i etterkant av valget
  • Inviter deg selv på møter både før og etter valget der du presenterer utfordringene og forslagene til løsninger og vedtak. Vis gjerne til andre kommuners vedtak

Viktig å huske på:

• Det er fullt mulig å gjennomføre skatteparadisfrie soner! Oppskriften er klar, det må bare politisk vilje til
  • Det er bred enighet om at skatteparadis er negativt. Derfor trenger du ofte ikke å forklare problemet, men kan gå rett på løsningene

I denne valgpakken finner du følgende: