Attac Norge

Januar 2013

Problemer med å lese eposten?
Klikk her

I dette nyhetsbrevet

Andre nyheter

Gjeldsslette for Myanmar

Myanmar, også kjent som Burma, var et av landene som fikk lån i Norges Skipseksportkampanje på 70-tallet. Dette er et av de tydeligste norske eksemplene på norsk illegitim gjeld. Lånene var rein støtte til norsk industri, og har aldri kommet Myanmars befolkning til gode. Derfor burde de heller ikke være forpliktet til å betale tilbake. 28. januar annonserte utviklingsminister Heikki Holmås at denne gjelda blir slettet. Det er nok en seier for gjeldsslette-bevegelsen i Norge. Les mer om saken hos SLUG

Mediesvindel fra NHO

NHO sendte i midten av januar ut nok en pressemelding med løse påstander om effektene av privatisering. De har sendt ut tilsvarende tall tidligere og blitt møtt med massiv kritikk. Bruken av tallene er direkte feil, og dette er en mediesvindel fra NHO, mener Attacs styre i en uttalelse.

Icesave-dom i Islands favør

28. januar falt dommen i Icesave-saken i EFTAs domstol, og Island slipper å betale for tapene Landsbanki påførte sine kunder i Nederland og Storbrittania. Attac Island og andre progressive krefter på Island har kjempet hardt mot at bankenes tap skal betales av den islandske befolkningen. To ganger har islendingene sagt nei til å betale i en folkeavstemning, og ESA har sammen med Nederland og Storbrittania derfor trukket Island for retten, men tapte altså saken. Tapene vil likevel bli dekket, siden konkursboet til banken har pengene. Les mer hos Aftenposten.

Hva skjer i Attac

Følg Attac på Facebook Følg Attac på Twitter

Seminarrekke: På den andre siden av finanskrisa – Norge som kreditor

Den nyliberale innstrammingspolitikken rammer befolkningen i Europa hardt

Onsdag 30. januar starter Attacs seminarrekke "På den andre siden av finanskrisa – Norge som kreditor" i Harstad. Turneen går videre til Tromsø, Trondheim, Ås, Bergen og ender i Oslo. Seminarrekka baserer seg på rapporten med samme navn som tar for seg Norges rolle i finanskrisa. I det offentlige ordskiftet her hjemme blir det gjerne hevdet at Norge står på utsiden av krisa, men Norge var en stor investor i mange av de systembærende bankene før krisa, og vi fortsetter å tjene gode penger på krisepolitikken i Europa. I tillegg til rapportforfatter Ingrid Hjertaker, så er Luís Bernardo fra Attac Portugal med på turneen. Han vil fortelle om konsekvensene av finanskrisa og innstrammingspolitikken i Portugal, og de sosiale protestbevegelsene i Sør-Europa. Attac-leder Benedikte Pryneid Hansen vil også være med på turneen.

Bankvask: Hva gjør banken din?

Ny rapport fra Attac Norge:

24. januar lanserte Attac rapporten "Bankvask - Hva gjør banken din". Rapporten viser at alle de de fire største bankene i Norge, DNB, Nordea, Danske Bank og Handelsbanken, er aktivt tilstede i skatteparadis.

Bankene er også involvert i atomvåpen, klasevåpen, svært miljøskadelige prosjekter og selskaper svartelistet av Oljefondet. Til rapporten har vi laget en digital byvandring med klistremerker du kan scanne med en smarttelefon og slik få opp informasjon om hva banken din gjør. Se etter klistremerket utenfor en lokal filial.

Snart tid for landsmøte

Landsmøte i Attac Norge

23. og 24. februar er det igjen klart for det 12. ordinære landsmøtet i Attac Norge. Attac-aktivister fra hele landet samles for å legge planer for 2013 og 2014, velge nytt styre og oppdatere seg politisk. Alle aktive lokallag kan stille med delegater. Det er også åpent for at andre kan delta på på landsmøtet som observatører. Ta kontakt med Attac-kontoret hvis du har spørsmål om deltagelse.

Arbeiderpartiet for finansskatt

Etter at 11 EU-land i går sa ja til skatt på finanstransaksjoner, vurderer også Norge å komme etter, melder NRK. Den rødgrønne regjeringa har vært svært tilbakeholden i sitt arbeid for en finansskatt, til tross for at både SV og Senterpartiet har vært for. Arbeiderpartiet har vært mer tilbakeholdne, men nå som mer konservative politikere som Angela Merkel går foran og innfører skatten, tør også Arbeiderpartiet å vurdere en slik skatt i Norge. Det er på høy tid, men vi i Attac gleder oss selvfølgelig over utviklingen.

Du har mottat denne eposten fordi du er tilmeldt Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no

Attac Norge - Fredensborgveien 6, 0177 OSLO - Telefon: (+47) 22 98 93 04

Dette nyhetsbrevet er støttet av Norad