Attac Norge

Februar/mars 2013

Problemer med å lese eposten?
Klikk her

I dette nyhetsbrevet

Andre nyheter

Utveier: Matspekulasjon

Et nytt nummer av Utveier er snart på vei i Posten til alle Attac-medlemmer. Dette nummeret skal handle om spekulasjon i mat og råvarer. Idag er de internasjonale matmarkedene vel så mye påvirket av derivater som av tørke og flom, noe som rammer befolkningen i fattige land ekstra hardt. Får du ikke Utveier i Posten i løpet av mars, så si ifra til medlem@attac.no, kanskje vi ikke har din riktige adresse.

Medlemskontingent 2013

Sammen med Utveier kommer også giroen for å betale medlemskontingenten for 2013. I tillegg vil vi sende ut en giroen på epost, for de som synes det er enklere. Kontingenten i år blir litt høyere enn den for i fjor, siden landsmøtet vedtok å heve alle satser med 50 kr. De nye satsene blir altså 350 kr for vanlige medlemmer, 150 kr for pensjonister, studenter, arbeidsledige og trygdede, og 100 kr for ungdom under 20 år. For supergivere så fortsetter den foreslåtte satsen å være 600kr. Det er selvfølgelig lov å gi mer også, og vi vil gjerne ha flere supergivere.

Påskeferie i Tunisia?

I påsken så går Verdens Sosiale Forum av stabelen i Tunisia. Tunisia var stedet den arabiske våren startet. Attac Tunisia stod sammen med andre sosiale bevegelser i kampen for demokratiet, og disse sosiale bevegelsene får nå besøk fra hele resten av verden på Verdens Sosiale Forum. Fra Attac Norge reiser Benedikte Pryneid Hansen og nyvalgt nestleder Petter Slaatrem Titland. Andre Attac'ere er selvfølgelig også velkommen til å reise med, for egen regning, for å lære mer om de sosiale kampene som foregår rundtom i verden. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har lyst til å bruke påskeferien i Tunisia.

Hva skjer i Attac

Følg Attac på Facebook Følg Attac på Twitter

Ny rapport: På den andre siden av finanskrisa – Norge som kreditor

Ny rapport fra Attac Norge

I morgen 7.mars lanserer Attac rapporten "På den andre siden av finanskrisen - Norge som kreditor". Rapporten tar for seg Norges rolle i krisa i Europa. I det offentlige ordskiftet her hjemme blir det gjerne hevdet at vi står på utsiden av krisa.

En kjapp innledning rapportens hovedpunkter får du i kronikken Norges Janusansikt. Vi legger ut rapporten på våre nettsider i morgen, men vil du ha den på papir så kan du bestille den fra oss. Send en mail til attac@attac og vi sender den gratis til deg.

Kom gjerne på lanseringsseminaret på Litteraturhuset i Oslo i morgen. Rapportforfatter Ingrid Hjertaker vil legge fram rapporten og økonomikommentator i NRK, Steinar Mediaas, vil diskutere rapporten med henne.

Digital bankvandring

Tidligere i år lanserte vi rapporten "Bankvask - Hva gjør banken din" og vi følger nå opp rapporten med en enkel kampanje for å få mer fokus på funnene fra banken. I nærheten av bankfilialer landet over vil vi sette opp klistremerker med budskapet: Hva gjør banken din?. Klistremerkene har en QR-kode som kan leses av de fleste smarttelefoner, som vil sende deg til en nettside med mer informasjon om den enkelte bank. Foreløpig har vi satt opp klistremerker ved hovedfilialene i Oslo, men flere kommer. Mangler det klistremerker ved bankene der du bor, så send oss gjerne en epost og vi sender deg klistremerker.

Landmøte 2013: Gjenvalgt leder, nytt arbeidsutvalg

Ny ledelse i Attac Norge

Etter Attac Norges 12. ordinære landsmøte står ett nytt styre klare til å fortsette kampen for en annen verden. Benedikte Pryneid Hansen fortsetter en periode til som leder, sammen med 2. nestleder Martin Giset. Thomas Nygreen takker av som 1. nestleder, og blir erstattet av Utveier-redaktør, Petter Slaatrem Titland. Thomas fortsetter likevel som en del av arbeidsutvalget, der han får følge av nykomlingene Vegard Troøyen Foseide, Lars Gunnesdal og Hanna Karv. Landsmøtet var preget av stor enighet om veien videre for Attac. Attac skal det kommende året konsentrere seg om kampanjen for skatteparadisfrie soner, krisa i Europa og sette europeisk politikk på dagsorden i valgkampen. Mye fokus kommer også til å ligge på organisasjonsbygging, noe som er tydelig vektlagt i arbeidsplanen. Les mer om landsmøtet og det nye styret på våre nettsider.

Sør-Trøndelag fylkeskommune blir skatteparadisfri sone

Forrige uke fikk vi en gladmelding fra Attac-veteran Ronny Kjelsberg som også sitter på fylkestinget i Sør-Trøndelag. Han har fått med seg fylkestinget på et vedtak om at Sør-Trøndelag fylke skal bli skatteparadisfri sone. Vi kommer med mer informasjon på vår kampanjeside snart.

Du har mottat denne eposten fordi du er tilmeldt Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no

Attac Norge - Fredensborgveien 6, 0177 OSLO - Telefon: (+47) 22 98 93 04

Dette nyhetsbrevet er støttet av Norad