Attac Norge

Sommer 2012

Problemer med å lese eposten?
Klikk her

I dette nyhetsbrevet

Andre nyheter

Ledig stilling: Rapportforfatter

Med midler fra UDs Refleks-prosjekt skal Attac i høst kartlegge Norges rolle som kreditor i den europeiske gjeldskrisa. Vi skal produsere en rapport om temaet, og ha en seminarrekke rundt i landet, og utlyser et to måneders engasjement som rapportforfatter og prosjektkoordinator..

Sofieprisen til Eva Joly

Eva Joly fikk 13.juni tildelt Sofieprisen, en velfortjent heder for hennes kamp mot korrupsjon og for en mer rettferdig verden. Hun benyttet anledningen til å komme med en skarp oppfordring til Norge om å gå foran i kampen mot skatteparadisene, og også til å ta en prat med Attacs Utveier, som du kan lese om i nummeret som kommer over sommeren.

Myteknuser om finansskatt

Den internasjonale Robin Hood-skattkampanjen har laget en myteknuser om finansskatt, og Attacs skattegruppe har oversatt den. Les om skremselspropagandaen og mytene som nå spres fra banker og finansindustrien mot finansskatt her.

Husk medlemskontingenten

Etter litt forsinkelse burde alle nå ha fått krav om medlemskontingent i posten, sammen med vår brosjyre for høstens kampanje for skatteparadisfrie soner. Har du ikke fått kontingentkravet i posten så har vi kanskje ikke riktig adresse og setter stor pris på om du gir oss oppdaterte opplysninger.

Hva skjer i Attac

Følg Attac på Facebook Følg Attac på Twitter

Sol, sommer og Attac

Nordisk Sommerforum

Har du lyst å bli kjent med Attac’ere fra hele Norden, diskutere politikk og nyte lange varme sommerkvelder på idylliske Parkudden så bli med på Attacs nordiske sommerforum 9. til 12. august. Dette blir sommerens Attac-begivenhet og er ypperlig anledning både for nye og gamle Attac-aktivister å bli kjent med vår politikk, bli oppdatert på kampanjearbeid og møte nye og gamle venner. Meld deg på her. Send en mail til sommer@attac.no hvis du lurer på noe, eller vil reise sammen med andre Attac'ere.

Robin i Rio

Attac-leder Benedikte Pryneid Hansen reiste til miljøtoppmøtet i Rio med Robin Hood-skattkampanjen, og jobbet aktivt for å få inn klimafinansiering gjennom finansskatt i avtalen, og resultatet ble også en åpning for "innovativ finansiering", som inkluderer finansskatt. Hun deltok både på de offisielle møtene, og det alternative People's Summit. På lederbloggen finner du mere om opplevelsene der nede og noen kritiske refleksjoner.

Sigbjørn Johnsen vil innføre land-for-land-rapportering fra 2014

Sigbjørn Johnsen Foto: Tor Martin Bærum/Finansdepartmentet

20. juni kunne Attac og resten av skatterettferdsbevegelsen feire nok et gjennombrudd, når Sigbjørn Johnsen lovet å innføre land-for-land-rapportering i Norge fra 1.1.2014. Attac satte fokus på land-for-land-rapportering i 2006, og fikk siden følge av mange andre organisasjoner, blant annet Kirkens Nødhjelp og Changemaker. Det var i forbindelse med at disse to overleverte 38 000 underskrifter for land-for-land-rapportering at finansministeren kom med løftet. Land-for-land-rapportering er viktig virkemiddel for å avsløre skatteunndragelser via skatteparadis.

Verv en venn i sommerferien

I fjor snudde trenden med dalende medlemstall i Attac Norge, og vi satser på å fortsette framgangen i år. Til det så trenger vi din hjelp. Å melde seg inn i Attac er enkelt, enten på nett, eller ved å sende tekstmelding med ATTAC til 2030. Skal du verve så kan du for eksempel spre lenken gjennom sosiale medier som Facebook eller Twitter, eller sende en oppfordring til venner med en tekstmelding. Trenger du litt ekstra tyngde for å overbevise, så ta kontakt med Attac-kontoret for å tilsendt Attac-brosjyrer.

Du har mottat denne eposten fordi du er tilmeldt Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no

Attac Norge - Fredensborgveien 6, 0177 OSLO - Telefon: (+47) 22 98 93 04

Dette nyhetsbrevet er støttet av Norad