Attac Norge

August/September 2012

Problemer med å lese eposten?
Klikk her

I dette nyhetsbrevet

Andre nyheter

Nytt Utveier

Utveier #2 i år er et temanummer om skatteparadis, tett knytta til høsten store kampanje for skatteparadisfrie soner. I magasinet kan du lese intervjuer med Eva Joly og Heikki Holmås, om de franske skatteparadisfrie regionene og om Attacs nye kampanje. I en smakebit fra Utveier på attac.no kan du lese om City of London og skatteparadisene.. Har du ikke fått Utveier i Posten, så har vi kanskje feil adresse til deg, eller så har du blitt offer for Postens delprivatisering og effektiviseringstiltak. Si hvertfall ifra til medlem@attac.no, så sender vi det på nytt.

Vellykka sommerforum

Attac Nordens sommerforum samlet 45 deltakere fra Sverige, Finland, Island, Spania og Norge. Diskusjonene gikk høyt om den nordiske modellen, krisa i Europa og felles nordiske Attac-kampanjer. Svenskenes bank-aksjoner fikk stor oppmerksomhet og var noe de andre landene kommer til å følge opp. Sommerforumet var viktig for å styrke båndene mellom de nordiske Attac-landene, både sosialt og politisk. Neste år blir det europeisk sommerforum i Frankrike, men det er gode muligheter for at nordisk sommerforum blir en fast tradisjon.

Globaliseringskonferansen 2012

Første helga i novemeber braker det løs for Globaliseringskonferansen 2012. Programmet begynner nå å ta form, og Attac er som vanlig en sentral del av konferansen. Vi får besøk fra Attac Spania og Island med to stormøter, det blir PubAttac på kveldene og skattejakt. Hele programmet finner du etterhvert på Globaliseringskonferansen egne sider.

Hva skjer i Attac

Følg Attac på Facebook Følg Attac på Twitter

Finansskatt på plass i Frankrike

Før sommeren ble vi i godt humør når Sigbjørn Johnsen annonserte at regjeringen vil innføre land-for-land-rapportering i Norge. Humøret steg ytterligere i august da Frankrike innførte en skatt på finansstransaksjoner, som lovet tidligere. Francois Hollande gikk litt lenger enn Sarkozy og økte satsen med et promillepoeng fra 0,1 prosent til 0,2 prosent. Finansskatten vil gjelde for alle større franske bedrifter. Vi venter på at Norge følger etter.

AUF for finansskatt

Eskil Pedersen

Et steg på veien for norsk finansskatt kom også i sommer da Eskil Pedersen og AUF tydelig meldte ut sin støtte til en norsk finansskatt. Til Dagens Næringsliv uttalte han at: "- Det er offensivt og modig av President Hollande å gå foran. Nå må ikke Jens og Sigbjørn la dem stå alene, men følge etter. Det er en klassisk sosialdemokratisk skatt som treffer de som har mest." Vi kunne ikke vært mer enig.

Norsk gjeldsrevisjon

Slett gjelda-aksjon

Den siste gladnyheten i sommer kom fra utviklingsminister Heikki Holmås. Norge går foran og viser vei for resten av verden med en revisjon av vår u-landsgjeld. En slik revisjon vil vise om noe av gjelda er illegitim, gjeld fra lån som aldri burde ha vært gitt, og åpne for å slette denne. Dette er et langt steg fram for gjeldsbevegelsen i Norge, og også internasjonalt der Norges første steg kan få mange til å følge etter.

Kampanjelansering for skatteparadisfrie soner

15. september lanserer vi kampanjen for skatteparadisfrie soner nasjonalt. Allerede før lanseringen har kampanjen kommet godt i gang, med mange lokale initiativ og presseoppslag. Ulstein kommune har gått foran og ble skatteparadisfri sone allerede 12.juni, men vi regner med at flere kommer etter. Vil du ha tips og råd til å hvordan du kan få din kommune til å bli en skatteparadisfri sone, så ta en titt på kampanjeheftet. 15. september så kommer også en egen Facebook-applikasjon knyttet til kampanjen, så vi kan samle Facebook-underskrifter for å få akkurat din kommune skatteparadisfri. Følg med på skatteparadis.attac.no så kommer det mer informasjon etterhvert.

Du har mottat denne eposten fordi du er tilmeldt Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no

Attac Norge - Fredensborgveien 6, 0177 OSLO - Telefon: (+47) 22 98 93 04

Dette nyhetsbrevet er støttet av Norad