Attac Norge

Oktober / November 2011

Problemer med å lese eposten?
Klikk her

I dette nyhetsbrevet

Andre nyheter

Lederens blogg lansert

Attac-leder Benedikte Pryneid Hansen har nå en egen blogg på Attacs nettsider her: leder.attac.no. Der kan du så langt lese om G20-demonstrasjonene og mottoppmøtet i Nice som hun akkurat deltok på.

Debatt: Er det de rike og grådige som styrer finansmarkedene

I kjølvannet av 15. oktober, Occupy Wall Street og den pågående finanskrisa arrangerte NRK P2 og Aftenposten en debatt på Litteraturhuset. Benedikte Pryneid Hansen deltok for Attac Norge, i debatt med Kristin Halvorsen, Trygve Hegnar og kåsøren Kathrine Aspaas. Debatten ble direkte overført på P2, ble sendt i reprise på NRK2 TV dagen etter, og vil også bli vist på søndag 13/11 kl. 1200 på samme kanal. Vil du høre debatten så kan du også bruke NRKs nettradio.

Nytt Utveier: Gjennombrudd for finansskatt

Siste nummer av Utveier er viet finansskatt og finanskrise, med flere dyptgående artikler om finansskatt og finanskriser. Hvis du ikke får bladet i posten kan du laste det ned som PDF her.

Utveier søker ny redaktør

Utveier-redaktør Terje Karlsen har begynt i full jobb hos FN-sambandet og har derfor ikke lenger tid til å lage Utveier for Attac. Attac søker derfor etter ny redaktør til Utveier. Stillingsannonsen finner du her Søknadsfrist 14. november.

Hva skjer i Attac

Følg Attac på Facebook Følg Attac på Twitter

Kampanje mot skatteparadisfrie soner

Attac har lenge jobbet mot skatteparadis, og setter nå i gang en kampanje for å bekjempe skatteparadis lokalt, gjennom initativet for skatteparadisfrie soner. Flere av selskapene som nå tilbyr sine tjenester til norske kommuner og offentlige institusjoner, være seg drift av sykehjem, renovasjon, barnehager eller vekter-tjenester, eies av selskaper som er registrert i skatteparadis. Kampanjen for skatteparadisefrie soner krever at kommuner, fylker og universiteter ikke skal bruke selskaper som er registrert i skatteparadis. Slik kan man handle lokalt for en mer rettferdig verdensøkonomi, uten kapitalflukt og skatteparadiser. Arbeidet har akkurat startet, men med tilleggstilskudd fra NORAD så har Attac ansatt en koordinator for kampanjen nå i høst. I november og desember kommer vi til ha en reiserunde med flere lokale møter, og et arbeidsverksted 10. og 11. november i Oslo for aktivister. Attac i Norden og resten av Europa kommer også til ha tilsvarende kampanjer framover.

G20-toppmøte i Frankrike

Benedikte Pryneid Hansen på G20-demonstrasjon i Nice

I begynnelsen av november var det G20-toppmøte i Cannes i Frankrike. På grunn av strenge sikkerhetstiltak var motdemonstrasjonene og alternativ-toppmøtet i Nice istedet. På Attac-lederens blogg kan du lese hennes rapporter fra Nice. På Robin Hood-skattkampanjens sider så finner har britiske Max Lawson rapportert om finansskatt og G20, mens Attac-utsending og styreleder i Tax Justice Network, Peter Ringstad har rapportert om skatteparadis på på Attacs sider.

Velykka Attac-konferanse

Attacs konferanse Veier ut av krisa – fra finanskrise til finansskatt ble en suksess, med over 100 registrerte deltakere, og et program som imponerte. Gikk du glipp av konferansen så filmet vi alle de interessante foredragene og debattene, og kommer til å legge dem ut på våre nettsider og vår YouTube-side.

15. oktober: Global markering mot finanskapitalen

Attac var med å ta initativet til en norsk markering av 15. oktober, dagen da "indignerte" over hele verden, fra Taiwan til Jerusalem, på Wall Street og Puerta del Sol, fredelig markerte sin misnøye med hvordan finanskapitalen gang på gang blir satt foran demokratiet. Rundt 400 møtte opp for en solidaritetsmarkering på Eidsvolls plass. Bevegelsen kommer bare til å vokse i styrke etterhvert som de nyliberale "krisetiltakene" rammer mer og fler, og Attac i hele verden kommer til å fortsette vår kamp mot en finanskapital som er ute av kontroll.

Du har mottat denne eposten fordi du er tilmeldt Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no

Attac Norge - Fredensborgveien 6, 0177 OSLO - Telefon: (+47) 22 98 93 04

Dette nyhetsbrevet er støttet av Norad