Attac Norge

November/Desember 2012

Problemer med å lese eposten?
Klikk her

I dette nyhetsbrevet

Andre nyheter

Verdens dyreste julekalender

Som en del av vår kampanje mot skatteparadis har Attac laget "verdens dyreste julekalender". For hver luke i kalenderen så kommer man et skritt nærmere de mer enn 133 000 milliardene som er gjemt unna i skatteparadis. Kalenderen er sendt ut til lokallag, lokalpolitikere og skoler over hele landet. 30. november fikk også finansminister Sigbjørn Johnsen kalenderen av Attac. Du kan følge kalenderen luke for luke på Attacs skatteparadis-side.

Vellykka Globaliseringskonferanse

Globaliseringskonferansen i begynnelsen av november var som vanlig et stort arrangement med over tusen deltakere. Attac satte et tydelig preg på konferansen, med stormøter og strategimøter om den pågående økonomiske krisa. Under konferansen tok også Attac-aktivister seg tid vaske-aksjon. Aksjonen var en felles aksjon med Attac Sverige, som en del av den planlagte fellesnordiske kampanjen for skatteparadisfrie og etiske banker. Attac Norge kommer til å følge opp denne kampanjen ytterligere til neste år.

Har du glemt kontingenten?

Attac er en demokratisk og medlemsbasert organisasjon, og er derfor avhengig av betalende medlemmer. Vi opplever sterk medgang politisk, med gjennomslag for mange av våre saker som finansskatt og kamp mot skatteparadis, men det gir ikke mer penger i foreningskassa. Mer aktivitet og gode kampanjer slik vi har nå koster penger, så vi er fullstendig avhengig av medlemmenes økonomiske støtte for å fortsette. Vi sendte ut purring på kontingenten i november, men det er fortsatt mange som ikke har betalt. Det er ennå ikke for sent å betale for 2012. Har du rota bort giroen så kan du også betale via telefonregningen ved å sende 300 til 2090. Er du student, pensjonist, arbeidsledig eller trygdet kan du sende 100 istedet.

Hva skjer i Attac

Følg Attac på Facebook Følg Attac på Twitter

Protest mot EU-fredspris

Det europeiske Attac-nettverket støtter protesten mot fredspristildelingen

Reaksjonene lot ikke vente på seg når EU ble tildelt Nobels fredspris i år. Over hele Europa reagerte folk med vantro og latterliggjøring på at et politisk prosjekt som er i dyp krise og som tvinger Europas befolkning ut i fattigdom skulle få prisen. "Nobelkomiteen er i utakt med situasjonen i EU i utdelingen av årets fredspris", sa Luís Bernardo i Attac Portugal når nyheten ble kjent. Det europeiske Attac-nettverket har derfor kollektivt tilsluttet seg motmarkeringen 9. desember.

- Det handler ikke om norsk EU-medlemskap eller en navlebeskuende norsk motstand. Protesten har tilslutning fra hele Europa, fra en befolkning som ser på hvordan EUs nyliberale politikk ødelegger deres samfunn, sier leder i Attac Norge, Benedikte Pryneid Hansen. Attac Norge oppfordrer alle våre medlemmer og sympatisører til å bli med i fakkeltoget på søndag. Det vil bli satt opp busser fra Trondheim, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland. Meld deg gjerne på arrangementet på Facebook, og spre det til dine venner der. Dag Seierstad, i Attacs fagråd, har skrevet en lesverdig kronikk om fredprisen på våre nettsider.

5 skatteparadisfrie soner

4 kommuner og ett universitet har blitt skatteparadisfri sone

Attacs kampanje for skatteparadisfrie soner er så langt en braksuksess. Ulstein kommune tjuvstartet ved å bli skatteparadisfri sone allerede før vi var i gang, men nå har Kongsberg, Lillehammer og Nesodden også tatt steg på veien for å bli skatteparadisfrie kommuner. Studenttinget ved Universitetet for Miljø- og Biovitenskap på Ås har også gjort vedtak om at de ønsker seg et skatteparadisfritt universitet. I tillegg er det mange lokale initativ i hele landet. Ikke alle initativ har vunnet fram, feilaktige oppfatninger om hva lokale politikere faktisk kan gjøre har stoppet dem. På Notodden og i Tromsø, falt forslaget med bare opposisjonens stemmer, istedet for det klare tverrpolitiske vedtaket det burde være. Andre steder har kommuneadvokatene ment at det juridiske hindre for et vedtak og derfor stoppet det før behandling. Attac jobber kontinuerlig med å svare på juridiske og politiske misforståelser knytta til kampanjen, slik at vi kan få ennå flere skatteparadisfrie soner.

Start en lokal kampanje

Lokal kampanje

Vi har ikke tenkt å gi oss med fem skatteparadisfrie soner, og trenger flere lokale initativ. For å hjelpe deg som vil ha din kommune skatteparadisfri, så har vi laget en "Facebook-app".

Finn din kommune, stem for at den skal bli skatteparadisfri, og spre det så på Facebook for å få med flere. Får du med en liten eller stor gjeng fra ditt hjemsted så burde du ha et godt grunnlag for å starte en kampanje retta mot lokalpolitikerne. Skal du starte en lokal kampanje kan du bestille kampanjeheftet og laste ned kampanjeguiden.

#14N: Europeisk generalstreik

14. november gikk fagforeninger og sosiale bevegelser over hele Europa sammen om en generalstreik mot EUs innstrammingspolitikk. I Norge arrangerte Attac, sammen med LO i Oslo og andre tilsluttede organisasjoner en markering foran Spanias ambassade, og foran EUs delegasjon til Norge. Oppmøtet var ikke helt som i Sør-Europa, men Attac var tydelig tilstede i norsk media. Idar Helle i Attacs arbeidsutvalg kommenterte hendelsene på P2s Her og Nå, mens leder Benedikte Pryneid Hansen deltok i Aktuelt og i nyhetssendinger gjennom dagen. Solidaritet med resten av Europa vil fortsette å være en viktig del av Attacs arbeid framover, både 9. desember og i videre arbeid til neste år.

Du har mottat denne eposten fordi du er tilmeldt Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no

Attac Norge - Fredensborgveien 6, 0177 OSLO - Telefon: (+47) 22 98 93 04

Dette nyhetsbrevet er støttet av Norad