Attac Norge

Oktober 2013

Problemer med å lese eposten?
Klikk her

I dette nyhetsbrevet

Andre nyheter

Gigantavtale kan gi store konsekvensar

Forhandlingar om handels- og investeringsavtale mellom EU og USA vekker stor uro hjå mange. Den såkalla Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) vil innehalde investor-stat tvisteløysingssystemet, og kan bli ei drøymepakke for store selskap som vil sleppe statleg regulering. Les meir på Handelskampanjens sider.

Skatteparadiset som skammer seg

Nederland er et populært reisemål for norske penger. Nå er landet skamfull over skatteparadisstempelet og vil snu trenden. Les om Nederlands 23.500 postboksselskaper hos Tax Justice Network.

IMF utreder Attacs "wealth levy"

IMF kom sist uke med en rapport der en liten utredning på en side fikk mest oppmerksomhet. "Sjokkforslaget", en engangsskatt på all formue i Europa, ville ifølge IMFs økononomer kunne bringe statsgjelden tilbake til 2007-nivå. En slik "wealth levy", som et radikalt omfordelingsprogram, snarere enn dagens omfordeling til de rikeste, er en del av det europeiske Attac-nettverkets felles Europa-kampanje. Les mer om den på Attacs internasjonale sider.

Hva skjer i Attac

Følg Attac på Facebook Følg Attac på Twitter

Konferanse: Nøkler til krisa i Europa

Konferanse: Nøkler til krisa i Europa 15. og 16. november

Nesten én av fire ungdommer i Europa er arbeidsløse. Trygghet og velferd er noe som tilhører fortiden, for nå skal banker og finansnæring reddes. Nøkler til krisa i Europa er Attacs konferanse om situasjonen i Europa. Vi har invitert de største og viktigste sosiale bevegelsene til å fortelle oss om deres hverdag, deres kamp, og deres nøkler til et alternativt Europa. Hit kommer spanske indignados fra Ungdom uten Framtid og Bevegelsen for gjeldsofre, UK UnCut og Mariana Mortágua fra Attac Portugal for å fortelle om kamp mot innstrammingspolitikken, og alternativene deres bevegelser kommer med.

Kommer du? Konferansen koster 100kr for Attac-medlemmer, og har du dyr reisevei så kan du få reisedekning.

Forhåndspåmelding og fullt program her.

Forstå nøklene til krisa i Europa

Sammen med konferansen lager Attac en serie med forklaringer på årsaker og løsninger på krisa i Europa. Den første tar for seg hvem som har fått nytte av milliard-redningspakkene fra "troikaen:" IMF, den Europeiske Sentralbanken og EU-kommisjonen. Flere kommer i løpet av ukene fram til konferansen, følg med på vår nettside eller på Facebook og Twitter.

Redningspakker for hvem? - Se og del på Facebook

Lær å grave fram skatten

Grave-verksteder

Mange av selskapene du, jeg, kommunen og staten kjøper inn varer og tjenester fra har tilknytning til skatteparadiser. Dette fører ofte til mer hemmelighold rundt og mindre skattebetaling fra selskaper. Attac har for tida en kampanje mot skatteparadisenes skadelige virkning på verdensøkonomien, og jobber for at kommuner, universiteter og andre institusjoner skal ta avstand fra bruk av skatteparadis ved å erklære seg som skatteparadisfrie soner. Vi har lært oss å grave fram litt snusk, og nå vil vi gjerne lære det videre til flere interesserte. Bli med på graveverksted i Oslo eller Bergen 2. november.

Nye lokallagssider

Vi har oppdatert lokallagssidene til Attac, og nå finner du blandt annet revidert lokallagshåndbok, foredragsmaler for Attac på 1-2-3 og lokallagsnyheter på sidene. Vil du starte lokallag så kan du hente litt inspirasjons fra vårt nyeste lokallag UMB og Follo Attac.

Du har mottat denne eposten fordi du er tilmeldt Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en mail til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no

Attac Norge - Fredensborgveien 6, 0177 OSLO - Telefon: (+47) 22 98 93 04

Dette nyhetsbrevet er støttet av Norad