Attac Norge

Mars 2014

Problemer med å lese eposten?
Klikk her

I dette nyhetsbrevet

Hva skjer i Attac:

Lunsjseminar: TTIP - Når politikk blir handelshindring

27. mars kl. 12:15 - Blindern, Oslo

Den transatlantiske handelsavtalen TTIP truer demokrati og velferd i både Europa og USA. Nestleder i Attac Norge, Lise Rødland, innleder om denne avtalen på Attac Blinderns lunsjseminar.

PizzaAttac: TTIP - Når politikk blir en handelshindring

27. mars kl. 16:15 - NMBU, Ås

For studenter på Ås og andre i Follo-området holder Lise Rødland samme innledning på ettermiddagen. Det blir gratis pizza på seminaret.

Gravekurs – lær å jakte på skatten!

5. april kl. 11:00 til 17:00 - Frivillighetshuset, Oslo

Bli skatteparadis-aktivist! Vil du lære å grave fram skatteparadis-bindingene til dine kjente og kjære selskaper? Da er Attacs graveverksted om skatteparadis stedet for deg!

Årsmøte Attac Oslo

10. april kl. 11:00 til 17:00 - Dattera til Hagen, Oslo

For Oslo-folk blir det også anledning til å lære om TTIP-avtalen på årsmøtet til Attac Oslo. Vil du være med å lage flere Attac-aktiviteter i Oslo så kom på årsmøtet til vårt største lokallag.

Europeisk sommeruniversitet 2014

19. august til 23. august - Paris

I sommer møtes hundrevis av aktivister fra mange ulike sosiale bevegelser i Paris for å diskutere politikk, aktivisme, og forme alternativer. Meld deg gjerne på allerede!

Andre nyheter

Landsseminar

I forbindelse med landsmøtet arrangerte Attac landsseminar for nye og gamle aktivister. Gikk du glipp av det så har vi lagt ut presentasjonene fra seminaret på vår nettside.

Kriselån til Ukraina

Ukraina er i krise, og som vanlig stiller IMF krav for sine kriselån. IMFs krav er udemokratiske og kan føre til en fattigdomskrise, sier politisk rådgiver Maria Dyveke Styve i organisasjonen Slett U-landsgjelda til Dagsavisen, og vi kan bare si oss enige.

Følg Attac på Facebook Følg Attac på Twitter

Ny ledelse i Attac Norge

Petter Slaatrem Titland, nyvalgt leder i Attac Norge

På landsmøtet 1. mars valgte Attac Norge ny ledelse. Benedikte Pryneid Hansen gikk av etter 4 år som leder, og Petter Slaatrem Titland, fjorårets nestleder, ble valgt til ny leder. Ny 1. nestleder er Lise Rødland fra Attac Blindern. Lise har mye erfaring med handelspolitikk, og vil jobbe aktivt med dette framover. 2. nestleder er Hanna Karv som også satt i arbeidsutvalget i fjor. I arbeidsutvalget ellers sitter Roswitha Rosner, mangeårig styremedlem og aktiv i Attacs skattegruppe, Hanne Iglebæk Christensen, med bakgrunn fra Ungdom mot EU og Palestinakomiteen, og Remi Nilsen, filosof, journalist og redaktør for den norske utgaven av Le Monde Diplomatique. Alle fra det gamle arbeidsutvalget fortsetter som medlemmer eller varaer i styret. Landsmøtet vedtok også en ny arbeidsplan med vekt på finansregulering, gjeldsslette og handelspolitikk.

Bli med på Attac-skolen

Et viktig tiltak i den nye arbeidsplanen er etableringen av Attac-skolen, et kurstilbud til medlemmer og andre interesserte. Attac er en organisasjon for kunnskapsbasert aktivisme, og med Attac-skolen er tanken at du skal få begge deler. I forbindelse med etableringen av skolen er også målet å få på plass flere aktive arbeidsgrupper der man kan delta etter kurset, spesielt for handelspolitikk og Europa-politikk. I tillegg til tematiske grupper vil vi etablere en ny nettredaksjon og en gruppe med faste foredragsholdere som vil vi få ekstra opplæring og oppfølgning. Er du interessert i å være med på Attac-skolen og i de nye (eller gamle) arbeidsgruppene så ta kontakt med oss.

Solidaritetsmarkering med spanske arbeidere

100 000 demonstrerte i Madrid

Lørdag 22. mars demonstrerte folk fra hele Spania i Madrid, mot innstrammingspolitikken og den nye "borgersikkerhetsloven" som i praksis gjør det svært vanskelig å protestere lovlig i Spania. I Norge arrangerte Attac og Marea Granate - spanske arbeidere i Norge en solidaritetsmarkering i Oslo. 15 organisasjoner har tilsluttet seg. I Oslo var det rundt 100 deltakere. I Madrid var de minst tusen ganger så mange.

Du har mottatt denne e-posten fordi du abonnerer på Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en epost til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no

Attac Norge - Pb. 2883 Tøyen, 0608 OSLO - Besøkadresse: Kolstadgata 1

Dette nyhetsbrevet er støttet av Norad