Attac Norge

April/Mai 2014

Problemer med å lese eposten?
Klikk her

I dette nyhetsbrevet

Hva skjer i Attac:

Infomøte om Europeiske sommeruniversitet

8. mai kl. 18:00 - Oslo

Til sommeren arranger Attac-nettverket i Europa sitt sommeruniversitet for sosiale bevegelser. Dette er et informasjonsmøte for alle som har lyst til å dra til Paris i sommer.

Attac-skolen: Handel

24. mai kl. 10:00 til 16:00 - Frivillighetshuset, Oslo

Vil du være med å stoppe TTIP? Og hindre at miljøvern, arbeiderrettigheter og demokrati blir forhandlet bort i internasjonale avtaler? Da er Attac-skolen stedet for deg!

Attac-skolen: Krisa i Europa

25. mai kl. 11:00 til 17:00 - Frivillighetshuset, Oslo

Finanskrisa og den påfølgende innstrammingspolitikken er en katastrofe for Europa. Vil du være med å stanse katastrofen? Da er Attac-skolen stedet for deg!

Europeisk sommeruniversitet 2014

19. august til 23. august - Paris

I sommer møtes hundrevis av aktivister fra mange ulike sosiale bevegelser i Paris for å diskutere politikk, aktivisme, og forme alternativer. Meld deg gjerne på allerede!

Globaliseringskonferansen 2014

30. oktober - 2. oktober, Folkets Hus, Oslo

Nå begynner programmet for høstens Globaliseringskonferanse å ta form. Følg med på globalisering.no!

Flere nyheter

IKEA i skatteparadis

Lørdag før påske aksjonerte Attac i mange land mot IKEA og selskapets skatteunndragelse. Les om IKEAs skjulte skatter.

Tysklands "mirakel"

Tyskland er den store vinneren i Europas krise. I den andre infografikken i serien Nøkler til krisa i Europa får du et raskt overblikk over Tysklands "økonomiske mirakel".

Følg Attac på Facebook Følg Attac på Twitter

Attac-skolen er i gang

Attac-skolen - Kunnskap for aktivisme

I slutten av mai setter Attac i gang sin nye satsing for kunnskapsbasert aktivisme, med to heldagsseminarer i Attac-skolen. Lørdag 24. mai er satt av til handelspolitikk, et brennaktuelt tema, med en ny transatlantisk handelsavtale på trappene. På Attac-skolen kombinerer vi kunnskap fra noen mest erfarne på feltet i Norge, med konkrete planer for videre aktivisme. Du lærer om hvordan vi før har bekjempet og stanset urettferdige og udemokratiske handelsavtaler, Norges rolle i den globale handelspolitikken og det skremmende innholdet bak mylderet av forkortelser. På søndag 25. mai er temaet krisa i Europa og de sosiale kampene som har fulgt i kjølvannet av den.. Vi går videre enn de rent makroøkonomiske forklaringene til krisa, og ser på de politiske kreftene som er i spill, bankenes rolle og hva de sosiale bevegelsene gjør. Jerome Roos, redaktør for nettmagasinet ROAR magazine som har fulgt de sosiale bevegelsene i Europa og resten av verden tett siden 2011 vil innlede om hvordan vi kan styrke de sosiale og politiske kampene som foregår i Europa.

Seks grunner til å være mot TTIP

Stopp TTIP

Nå om dagen forhandler EU og USA om verdens største frihandelsavtale. Den heter Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Attac har laget en enkel liste med seks gode grunner til å være mot TTIP på ttip.no. Dette blir en av årets viktigste kamper, men sammen kan vi stanse dette angrepet på demokratiet.

Kutt for norsk sivilsamfunn

Regjeringen ser ut til å ville kutte kraftig ned for det norske sivilsamfunnets oppmerksomhet om utviklingspolitikk gjennom å fjerne hele ordningen med støtte til informasjonsarbeid om Nord/Sør-spørsmål. Denne ordningen støtter en lang rekke organisasjoner, både freds-, solidaritets- og utviklingsorganisasjoner som på ulikt vis jobber med informasjon om verden utenfor Europa og USA, og gjerne med et kritisk blikk på norsk utenriks- og utviklingspolitikk. Det har vært tverrpolitisk enighet om ordningen, men uten særlig argumentasjon eller grunngivelse virker det nå som den blåblå regjeringen ikke lenger ser nytten av et kritisk sivilsamfunn. Attac finansierer en del av vår virksomhet med midler fra denne ordningen, og må sannsynligvis kutte i stillinger og aktivitet til neste år som følge av dette. Vi er ikke de eneste som må kutte, og mange viktige stemmer og perspektiver kan forsvinne fra norsk offentlighet når støtten forsvinner. Vi oppfordrer medlemmer og sympatisører i de politiske partiene til å ta opp denne saken i sine egne partier og gjerne kontakte folkevalgte direkte.

Husk kontingenten!

Aktivisme virker

Vi har nylig sendt ut giro med kontingentkrav for 2014. Attac klarer å gjøre en forskjell, men trenger din støtte for å fortsette med det! Hvis du ikke får giro i posten i løpet av de neste ukene, og heller ikke har betalt før i år, ta kontakt! Er du ikke medlem? Trykk her!

Du har mottatt denne e-posten fordi du abonnerer på Attac Norges nyhetsbrev. Du kan melde deg av når du vil ved å sende en epost til nyhetsbrev-leave@attac.no. For andre henvendelser bruk attac@attac.no

Attac Norge - Pb. 2883 Tøyen, 0608 OSLO - Besøkadresse: Kolstadgata 1

Dette nyhetsbrevet er støttet av Norad