Copy
Regjeringen skulle signere TISA-avtalen på mandag, men forhandlingene har møtt veggen. Hva nå?
Se nyhetsbrevet i nettleseren
ATTAC %
Om Attac    Kalender    Medlemskap    Kontakt
Smarttelefonens mange apper inngår i TISA-avtalen

Mandag skulle regjeringen signere TISA-avtalen, men forhandlingene har møtt veggen

Forhandlingene om tjenesteavtalen TISA er satt i gang av landene som kaller seg «gode venner av tjenester». Nå er det drama i vennegjengen. USA og EU står på hver sin side i striden om personvern i TISA-regelverket.
Nye lekkasjer av uferdige kapittelutkast viser konflikten svart på hvitt. Ministrene skulle møtes i Geneve og signere mandag 5. desember, men hele avtalen er lagt på is til januar, melder Utenriksdepartementet.
Mer om stans i forhandlingene og konfliktene
TISA eller demokrati?
TTIP-avtalen har strandet, og presset fra folkebevegelser har utsatt TISA-forhandlingene. Men TISA lever fortsatt og kan fylle mye av rommet som er åpent etter TTIP og TPP. Utsettelsen er en seier på veien, men vi trenger din hjelp for å komme helt i mål.
Hjelp oss å stanse TISA helt

Hva nå?

Den ene handelsavtalen etter den andre blir erklært død. Først innrømmet Barrack Obama og Angela Merkel at TTIP-avtalen mellom EU og USA er avlyst. Vanlige europeere har spist TTIP til frokost de siste tre årene. Sånn vinner du i politikken. Forrige uke annonserte Donald Trump at USA trekker seg fra TPP-avtalen med stillehavslandene. Og TISA-forhandlingene er altså utsatt.
I en kronikk i Dagens Næringsliv tar Attac-leder Petter Slaatrem Titland til orde for en ny og mer rettferdig handelspolitikk, istedenfor både Trumps snevre nasjonalisme
og de nyliberale avtalene som kollapser nå.

Hva slags handelsavtale vil du ha?

Elitens handelsavtaler tåler ikke dagslys. Derfor blir de forhandlet fram i hemmelighet i storselskapenes interesser. Vil du ha noe annet?
Handelsavtalene TiSA, TPP og TTIP er i hardt vær. Det skapes rom for alternativer og vi har nå muligheten til å definere handelspolitikken på nytt. Attac vil ha handelsavtaler som setter mennesker og miljø foran profitt, og som er laget på demokratisk vis.
I vår nye kampanje Folkets handelsavtale kan du utforme din egen handelsavtale gjennom 10 valg og til slutt kan du være med å påvirke for å få en avtale som er nærmest den avtalen du helst vil ha!
Får du Folkets handelsavtale eller Elitens handelsavtale?
Folkets handelsavtale - klikk for å gå til kampanjesiden
Elitens handelsavtale - klikk for å gå til kampanjesiden
Del gjerne nyhetsbrevet med andre!

Vil du endre hvordan du mottar dette nyhetsbrevet?
Du kan endre dine innstillinger eller melde deg av.