Copy
Attac Spania om folkeavstemningen i Catalonia, rapport fra WTO Public Forum og mer om Panama-papirene, skatt og TISA.
Se nyhetsbrevet i nettleseren
ATTAC %
Om Attac    Kalender    Medlemskap    Kontakt
Tusenvis protesterte mot politivold i Catalonia 3. oktober. Foto: Axel Fjeld

Attac Spania krever at vilkårlig undertrykkelse av sivilbefolkningen tar slutt

De alvorlige hendelsene i Catalonia 1. oktober må sees i sammenheng med de spanske sentralmyndighetenes vilkårlige undertrykkelse av sivilbefolkningen, skriver Attac Spania i en uttalelse på mandag. Les uttalelsen her.
Elektronisk handel stod høyt på agendaen på WTO Public Forum. Alle transaksjoner som skjer på nettet faller inn under denne betegnelsen. Men valutaen er ikke alltid penger, som når du kjøper noe på Amazon. Valutaen er også din personlige data, hver gang du laster ned en app på telefonen din eller lager en konto på en nettside.

I noen andres navn

Storselskapene klapper seg på skulderen med «små og mellomstore bedrifter» når de skal lobbe for ny politikk på den internasjonale arenaen, skriver Attac-leder Petter S. Titland i en rapport fra forrige ukes WTO Public Forum.

Les hele innlegget her.

Hvordan kan vi gå fra skatteurettferdighet til global rettferdighet?

Fra Panama-papirene til global rettferdighet

Skal verden få bukt med den stadig økende ulikheten, må vi også få slutt på bruken av skatteparadis, skriver styremedlem Trygve L. Morset på Attac-bloggen.

Børge Brende varslet i september at han går av som utenriksminister og over i stillingen som president i World Economic Forum.

Farvel Børge Brende. Måtte noen bedre overta

For menneske-rettighetene har Brende svekket Norges troverdighet. Neste utenriksminister kan gjøre en forskjell.

Les Attac-lederens oppsummering av Brendes fire år her.

Hva skjer i Attac?

Vi inviterer til aktivistsamling, møte med stjerneøkonomen Gabriel Zucman, filmvisninger og starter bloggredaksjon.

Kalender med mer informasjon finner du her
Del gjerne nyhetsbrevet med andre!

Vil du endre hvordan du mottar dette nyhetsbrevet?
Du kan endre dine innstillinger eller melde deg av.

Nyhetsbrevet er finansiert med informasjonsstøtte fra Norad.