Copy
ATTAC %

Oppussing av samfunnet i Koronakrisa

Krisetider gir oss muligheten til å tenke nytt om hvordan hele samfunnet ser ut. Hva er det som fungerer i samfunnet vi lever i til vanlig? Hva er det som ikke fungerer? Og ikke minst, hvor er det vi egentlig ønsker å være når vi «kommer tilbake»? Kan vi, og vil vi i det hele tatt, gå tilbake til «normalen»?

Stopp forhandlingene og fokuser på å redde liv!

Mens verden er i krise og de fleste land er opptatt med å bekjempe koronapandemien, fortsetter forhandlinger om mange handels- og investeringavtaler som før. Vi krever stans i alle forhandlinger i WTO under COVID-19 sammen med over 400 sivilsamfunnsorganisasjoner fra hele verden.

Sigbjørn Gjelsvik i Senterpartiet stilte utenriksministeren spørsmål på vegne av oss om hvorvidt den norske posisjonen støtter oppropet fra sivilsamfunnet. Svaret var at de ønsker å fortsette forhandlingene, med mindre noen av deres partnere krever det motsatte.

Kriseprofitørene: Oppfordrer storselskapene til å saksøke land for koronatiltak

Multinasjonale selskaper kan bruke handels- og investeringsavtaler til å saksøke land for krisetiltak og kreve milliarder i erstatning. Advokatfirma forbereder seg på en kommende bølge av søksmål, skriver politisk rådgiver i Attac Norge, Camilla Hansen.

Norge favoriserer aksjonærenes interesser

Slik finanskrisen gjorde tolv år tidligere, har utbruddet av COVID-19 synliggjort hvor avhengig det private næringslivet og finanssystemet vårt er av statlige myndigheter som aktivt intervenerer med økonomiske redningspakker når de står overfor en krise. Når staten stepper inn med flere hundre milliarder kroner bør den også kunne stille krav om at disse pengene ikke skal gå til ytterligere berikelse av den finansielle eliten, og at krisepakkene bidrar til en nødvendig omstilling mot en rettferdig og bærekraftig økonomi snarere enn å opprettholde ting som de er.
Få også med deg tidligere leder Petter Slaatrem Titlands grundige dybdesak i Manifest Tidsskrift: Forbi Facebook  – Når regulering av Facebook er noe vi burde lagt bak oss, men enda ikke har klart å få til.
Følg oss på Twitter
Lik oss på Facebook
Følg oss på Instagram
Attac.no
Vår adresse er:
Attac Norge
Kolstadgata 1
0652 Oslo, Norge

Vil du endre hvordan du mottar dette nyhetsbrevet?
Du kan endre dine innstillinger eller melde deg av.