Copy
ATTAC %
Skattekart

Bli med og avslør skatteparadis-selskapene

Den 7. april arrangerer Attac et graveverksted i Oslo. Målet er grave fram skatteparadisene som gjemmer seg i hverdagslivet.
Hvor mange av produktene i handleposen din har tilknytning til skatteparadis? Hva med arbeidsgiveren din? De som tømmer søpla di? Banken din?
Vi setter av en hel dag slik at du kan lære å følge sporene ved hjelp av verktøy på nett eller gjennom selskapenes årsrapporter.

Sted: Frivillighetshuset i Oslo. Tid: 7. april kl. 11.00-16.00.
Det er mulig å søke om reisedekning for tilreisende.

Meld deg på
Attacs nye ledertrio

Landsmøte 2018

Første helga i mars holdt Attac landsmøte. Der fikk vi et nytt styre, blant annet ble Martine Kopstad Floeng (t.v) ny nestleder. Petter S. Titland tar sin femte periode som Attac-leder. Mathilde Dahl (t.h) fortsetter som 2. nestleder.
Se hele det nye styret her
Attacs nye arbeidsplan
Kraftkabler

Digitaløkonomi, ACER og bistandsbusiness

Landsmøte tok opp mange nye politiske debatter i Attac. Vi fikk besøk fra vår britiske søsterorganisasjon Global Justice Now som snakket om «velferdsprofitørene» vi får når bistand og business blandes sammen.
De politiske debattene endte i en arbeidsplan og i en rekke uttalelser.

Uttalelse om ACER
Uttalelse for rettferdig handelspolitikk
Uttalelse: Attacs skattekrav for 2018
Teknologigigantene Google, Apple, Facebook og Amazon må møtes med en aktiv industripolitikk

Industripolitikk for det 21. århundre

«La oss ikke være haleheng til teknologi-gigantene, men sette premissene selv». Aksjekursen til Facebook stuper etter avsløringer om massivt misbruk av folks personlige opplysninger via det sosiale mediet. Men det er enda større ting på spill. Det kreves en ny industripolitikk for det 21. århundrets råvare: data, skriver Attac i en kronikk basert på landsmøtets uttalelse.

Les kronikken hos Dagsavisen
Les uttalelsen fra landsmøtet
Hva skjer i Attac?

Studentlaget i Oslo har fokus på Hellas denne våren, lokallaget i Arendal har månedlige møter og arbeidsgruppene legger planer for flere arrangement framover. Kalender med informasjon om alle våre arrangementer finner du her.
Lik oss på Facebook
Følg oss på Twitter
Følg oss på Instagram
Del gjerne nyhetsbrevet med andre!

Vil du endre hvordan du mottar dette nyhetsbrevet?
Du kan endre dine innstillinger eller melde deg av.

Nyhetsbrevet er finansiert med informasjonsstøtte fra Norad.