Copy
Attac %
Demonstrasjon for global vaksinerettferdighet 30. november

Ingen er trygge før alle er trygge

Omikron-varianten var en varslet katastrofe, fordi så lenge store deler av verden går uvaksinert så vil nye varianter av Covid-19 dukke opp og spre seg. Det globale sør har bønnfalt Verdens handelsorganisasjon om en unntaksordning for å kunne bekjempe pandemien, men EU, Norge og noen andre land har stilt seg i veien.

SP-AP-regjeringen har etter mye press endret Norges standpunkt noen hakk, men støtter fortsatt ikke fullt unntak fra regelverket som hindrer flere i å lage vaksiner. Sammen med flere andre organisasjoner har Attac Norge presset på for å få Norge til være med å stoppe pandemien i hele verden, ikke bare i den rike delen.

WTOs trojanske hest

Les vår kronikk om regjeringas altfor snevre standpunkt.
Vi kommenterte også regjeringas forslag i VG, i Klassekampen og Bistandsaktuelt.
Bilde fra blokkadene av handelstoppmøtet i Seattle 1999

Handelstoppmøtet utsatt (igjen)

Kampen for å få lage vaksiner og stanse pandemien er bare et av mange eksempler på hvorfor vi virkelig trenger en annen handelspolitikk. Attac Norge skulle opprinnelig reise med Norges delegasjon til toppmøtet i Verdens handelsorganisasjon i slutten av novembber, men omikron-utbruddet gjorde at møtet igjen ble utsatt. Vi skrev om noen av hovedsakene før møtet her. Utsettelsen fører til at handelspolitikken fortsatt er låst der den har vært i mange år, men et møte der hovedsaklig afrikanske land ville blitt utelukket fra å delta ville vært enda verre.

Det utsatte toppmøtet var også tema i podcasten vår "Hvilken dag er din dommedag?"
Agribusiness er dårlig business
Er du Nationen-leser så har du kanskje lagt merke til Attac nå skriver fast i avisa? Hvis ikke kan du også lese kan om hvordan Bill Gates er blitt en av verdens største bønder og hvorfor det kanskje ikke er en så god ide på vår nettside.

Landsmøte 2022

Landsmøtet 2022 er nå annonsert, det blir 26. og 27.mars i 2022 i Oslo (hvis restriksjonene tillater det).
Attac ønsker deg en god jul og et godt nytt år.

Få gjerne med deg jule-episoden av podcasten "Hvilken dag er din dommedag?" der Attac-leder Hege Skarrud og Jonas Algers i Manifest Analyse diskuterer Grinchen og kapitalisme enten før julefeiringen setter inn eller spar den til romjula når du kanskje har bedre tid.

Følg Attac Norge på Facebook
Følg Attac Norge på Twitter
Følg Attac Norge på Instagram
Gå til nettsiden vår
Vår adresse er:
Attac Norge
Kolstadgata 1
0652 Oslo, Norge

Vil du endre hvordan du mottar dette nyhetsbrevet?
Du kan endre dine innstillinger eller melde deg av.