Copy
ATTAC %

Attac Norges fordømmer Putins folkerettsstridige invasjon av Ukraina. Vi står i solidaritet med det ukrainske og det russiske folk som nå kjemper mot Putins krig på ulike måter.

Attac Norges landsmøte i helga vedtok en uttalelse som skarpt tar avstand fra invasjonen av Ukraina. Samtidig trekker vi fram hvordan krigen har tydeliggjort og forsterket globale strukturelle problemer som:
  • Internasjonal korrupsjon og skatteparadis
  • Sårbarhetet i global matforsyning og energidistribusjon
  • Håndtering av flyktningstrømmer
  • Statsgjeld i kriserammede land
Krisene krigen fører til må løses uten å forsterke eksisterende og fremtidige kriser. Derimot kan tiltak nå bidra til å løse disse krisene.

Attac Norge krever flere umiddelbare og langsiktige tiltak, blant annet:

Vi må ha et globalt eierskapsregister

• Økonomiske straffetiltak for å stanse krigen må i hovedsak rettes mot politisk elite og oligarker.
  • Det krever et globalt eierskapsregister for å være effektivt.
  • Norge må derfor snarest få på plass det vedtatte norske eierskapsregisteret nå og presse på for et internasjonalt samarbeid.

Slett Ukrainas gjeld

• Ukrainas utenlandsgjeld er allerede på 125 milliarder dollar. Å betjene utenlandsgjeld både under og etter krigen vil bety kutt i en rekke nødvendige sosiale og miljømessige tiltak for Ukraina.
  • Krav om nyliberale reformer med kutt i helse og velferd, som tidligere har fulgt lån og gjeldsavtaler, vil også gjøre vondt verre.
  • Norge må derfor kreve betingelsesløs gjeldslette for Ukraina

Land må få ha matsikkerhet

• Ukraina og Russland er blant verdens største kornprodusenter og økte kornpriser som følge av krigen vil føre til global sult.
  • Kornlagre har blitt bygd ned over mange år og dagens handelsregler saboterer tiltak for matvaresikkerhet.
  • Norge må jobbe for globale regler som gir alle land mulighet til å sikre egen befolkning nok mat.

Energikrise krever omstilling

• Invasjonen av Ukraina har forverret den pågående strømkrisen i Europa og olje- og gassprisen har skutt i været.
  • En rekke land har gjort seg avhengige av russisk olje og gass, og oljeindustrien bruker dette som påskudd for en utvidelse på norsk sokkel.
  • Vi avviser dette påskuddet. Istedenfor må det nå starte en styrt politisk avvikling av fossil produksjon, blant annet ved å innføre en gradvis stigende karbonavgift koblet med omfordelingsmekanismer.
Les hele uttalelsen om Ukraina fra landsmøtet

Ikke på bekostning av verdens fattigste

Økte priser som følge av krigen vil ramme fattige over hele verden, ikke bare i Ukraina. Norge får økte inntekter fra økt olje- og gasspris, og å ta fra verdens fattigste i denne sammenhengen er
I tillegg til uttalelsen har Attac, sammen med 42 andre organisasjoner, bedt regjeringen om å legge frem en økonomisk pakke til Ukraina hvor både kostnader knyttet til bosetting av flyktninger i Norge og humanitær hjelp til Ukraina og nabolandene ikke tas fra dagens bistandsbudsjett, men kommer som en egen krisepakke.

Les mer i felleskronikken fra organisasjonene
Noen utdypende tekster for deg som vil sette deg mer inn i skatteparadis og gjeldslette knyttet til Russland og Ukraina.

Sanksjonene mot Russland må være et spark mot skatteparadis

Sanksjonene mot Russland på grunn av krigen i Ukraina sliter med ramme Russlands oligarker fordi vi mangler de effektive virkemidlene mot skattparadis, skrev vi i Dagens Næringsliv i mars.

Ukraina trenger gjeldsslette

Ukraina får nå store tilskudd fra vestlige land, men de kommer med vilkår om «politske tiltak» som vi kjenner dem fra Verdensbanken, IMF og EU-kommisjonen. Å slette Ukrainas gjeld ville gjøre en stor forskjell for landet i krise. Les mer hos Open Democracy.

10 tiltak mot oligarkene

USA, EU og Storbrittania har satt ned egne ekspertgrupper som skal kartlegge hvordan de kan sanksjonere russiske oligarker. Som et umiddelbart svar har Tax Justice Network internasjonalt lansert 10 tiltak mot finansielt hemmelighold som kan innføres nå og avsløre de hemmelige formuene til russiske oligarker.

Leder, 1. nestleder og organisasjonssekretær under landsmøtet

Attac Norges landsmøte

Helga 26. og 27. mars hadde Attac Norge landsmøte. 35 delegater og observatører deltok og vedtok ny arbeidsplan og budsjett, en uttalelse og en plan for kampanje for å temme teknologigigantene, uttalelsen om Ukraina og hele seks nye styremedlemmer ble valgt inn. Ledere og nestledere tok gjenvalg, som sammen med tre erfarne varamedlemmer sørger for god kontinuitet. Leger uten grenser og det europeiske Attac-nettverket kom med hilsningstaler, og Parminder Jeet Singh fra indiske IT for Change ga en politisk innledning om digital kolonialisme og dataregulering.

Følg oss på Twitter
Lik oss på Facebook
Følg oss på Instagram
Attac.no
Vår adresse er:
Attac Norge
Kolstadgata 1
0652 Oslo, Norge

Vil du endre hvordan du mottar dette nyhetsbrevet?
Du kan endre dine innstillinger eller melde deg av.